Memento Mori

Memento Mori – piętnasty album studyjny angielskiego zespołu Depeche Mode, wydany 24 marca 2023 roku nakładem wytwórni Columbia. Album został wyprodukowany przez Jamesa Forda i jest ich pierwszym albumem od sześciu lat od czasu Spirit z 2017 roku, najdłuższego okresu między albumami w historii zespołu.

Poprzedził go singiel "Ghosts Again" 9 lutego i utwór "My Cosmos Is Mine" 9 marca (wydany na platformach streamingowych), a także singiel "Wagging Tongue" wydany 7 lipca i jest pierwszym studyjnym albumem Depeche Mode nagranym i wydanym w duecie, po śmierci współzałożyciela i klawiszowca Andy'ego Fletchera 26 maja 2022 roku. Album promowany jest przez Memento Mori World Tour.

Andy Fletcher zmarł nagle w wyniku rozwarstwienia aorty 26 maja 2022 roku. Chociaż pisanie piosenek i praca nad demo na albumie rozpoczęła się przed śmiercią Fletchera, Dave Gahan stwierdził w wywiadzie dla NME, że Fletcher nie nagrał ani nie usłyszał żadnego materiału na album. W tym samym wywiadzie dla NME, Martin Gore wyjaśnił również, w jaki sposób Richard Butler został współautorem czterech piosenek na album. W kwietniu 2020 roku Butler skontaktował się z Gore'em, aby wspólnie napisać piosenki. Wysłał kilka tekstów, Gore dodał muzykę i tak tam i z powrotem.

Gore powiedział, że piosenki są zbyt dobre, aby być pobocznym projektem, więc Depeche Mode umieściło je na albumie, chociaż Butler nigdy nie miał zamiaru dołączyć do zespołu.

"Martin przysłał mi około sześciu piosenek, a Richard Butler śpiewał w kilku z nich" – wspomina Gahan. "Pomyślałem sobie: '... Co to kurwa jest’? Następnie Martin wyjaśnił, że podczas COVID on i Richard napisali razem kilka piosenek. Nie obchodzi mnie, kto je napisał, ale to były świetne piosenki".

”Prace nad tym projektem rozpoczęliśmy na początku pandemii, a jego tematyka była bezpośrednio inspirowana tamtym czasem. Po odejściu Fletcha, zdecydowaliśmy się kontynuować, ponieważ jesteśmy pewni, że tego właśnie chciał, a to naprawdę nadało projektowi dodatkowy poziom znaczenia”[Martin Gore].

Motyw śmierci na albumie pojawił się, ponieważ Gore myślał o własnej śmiertelności, a także o pandemii COVID-19, która zabijała setki tysięcy ludzi na całym świecie, gdy pisał album.

Chociaż śmierć jest dominującym tematem na albumie, są pewne piosenki, które odzwierciedlają inne tematy, takie jak "My Cosmos Is Mine", o którym Gore mówił, że został napisany "wkrótce po inwazji Rosji na Ukrainę. Pomyślałam: "Ile jeszcze mamy wytrzymać? Czegóż jeszcze się od nas oczekuje? Moją pierwszą reakcją było stwierdzenie: wycofuję się do swojego małego świata, wszyscy zostawiają mnie w spokoju. Piosenka opowiada o ochronie swojego wnętrza pośród bezsilności wobec burz świata i chęci ukrycia się gdzieś razem z ukochaną osobą. Co jest oczywiście krótkowzroczne, ponieważ musimy wziąć odpowiedzialność za naszą Ziemię, w przeciwnym razie wkrótce nas wszystkich już tu nie będzie".

Gahan powiedział, że "My Favorite Stranger" jest "o cieniu, kimś, kto podąża za tobą przez całą dobę i mówi ci różne rzeczy. Słuchasz kłamstwa czy prawdy? Zabawna i trochę ryzykowna piosenka. Z muzyką trzeba się przenieść w różne miejsca, czasem są to miejsca, które są tuż przed oczami, innym razem są to otwarte przestrzenie". Powiedział również, że "jest to bezpośrednia piosenka, jak Alan Vega z Suicide, ma punkowy klimat nowojorskich lat 70".

Zamykający album utwór "Speak to Me", o którym Gahan powiedział, że nie odnosi się do "żadnego z liderów, których mamy w tej chwili. Mówię o czymś, co nie jest osobą, ale naszym sumieniem. Wierzę, że zawsze wiemy, co jest słuszne i mamy możliwość wyboru, ale niezmiennie dokonujemy złych wyborów. Zwykle wybieramy ścieżkę, która najlepiej służy naszym interesom. To oczywiście ludzkie. Ale myślę, że w tej piosence próbowałem o coś poprosić, mówiąc: jeśli coś tam jest, pokaż mi, a pójdę za mną. To ja próbuję przywołać coś większego".

Początkowo pojawiły się wątpliwości, czy album w ogóle przejdzie. Gore zastanawiał się, czy kontynuować pracę nad albumem, mówiąc: "Przez chwilę zastanawiałem się, czy to dobry pomysł, aby kontynuować harmonogram, który mieliśmy... Ponieważ mieliśmy zacząć w studiu sześć tygodni po jego śmierci i zastanawiałem się, czy nie powinniśmy to trochę cofnąć. Zdecydowaliśmy jednak, że najlepiej będzie, jeśli skupimy się na albumie, na muzyce, na czymś, na czym się znamy, na czymś, co oderwie nasze myśli od śmierci Andy'ego. Gahan powiedział, że "przez chwilę" był przekonany, że Depeche Mode się skończyło”. Gore powiedział, że strata kolegi z zespołu zbliżyła ich do siebie. "Myślę, że jedyna rzecz, która wynikła z tego, że Andy umiera, jest prawdopodobnie, wiesz, pozytywna... Nie ma w tym nic pozytywnego. Ale wiesz, jedyną dobrą rzeczą jest to, że zbliżyło mnie to do Dave'a. Musimy podejmować decyzje we dwóch, więc rozmawiamy o różnych rzeczach, rozmawiamy o wiele więcej przez telefon, czasami nawet przez FaceTime. To coś, czego nigdy wcześniej nie robiliśmy".

Gore powiedział, że nigdy nie rozważał zmiany tytułu ani porzucenia tematu piosenki o śmierci i śmiertelności po śmierci Fletchera. "Dla mnie, kiedy Andy umarł, utwierdziło nas to w przekonaniu, że musimy kontynuować pracę z tymi piosenkami i tytułem. Idea, że wszyscy powinniśmy jak najlepiej wykorzystać nasz czas na Ziemi, a jest on bardzo ograniczony – to w pewnym sensie ważne przesłanie. A teraz jest to jeszcze ważniejsze, gdy Andy odszedł”.

Sesje Memento Mori były jednak płynne i produktywne, w przeciwieństwie do sesji Ducha, które podobno były wypełnione narastającą wrogością i napiętą atmosferą. Producent James Ford był początkowo zaskoczony, że zespół w ogóle chciał z nim ponownie pracować, stwierdzając: "Pod koniec procesu pomyślałem: 'Ach, to jest to, prawdopodobnie nie będę z nimi więcej pracował'. Byłem więc naprawdę zaskoczony, gdy zapytali mnie o to po raz drugi, szczerze mówiąc". Odnosząc się do piosenek i listy utworów na ostatecznym albumie, Ford powiedział: "Był okres, kiedy mieliśmy około 20 utworów i musieliśmy umieścić je na albumie – to zawsze jest trochę napięte, zwłaszcza gdy są to piosenki różnych ludzi. Ale Daniel Miller też pojawił się w studiu mniej więcej w tym samym czasie. Oczywiście, że ma z nimi taki związek od samego początku. Wspaniale było mieć go w studiu. ... Skończyło się na tym, że przeprowadziliśmy tajne głosowanie na ulubione utwory i tego typu rzeczy. Właściwie poszło naprawdę gładko. Przeprowadziliśmy takie tajne głosowanie między naszą piątką".

Marta Salogni, mikserka albumu, uznała, że "cudownie" było być świadkiem kwitnącej przyjaźni Gore'a i Gahana oraz kreatywności, jaką wniosła ona do albumu. "Z Andym jako filtrem – po jego odejściu filtr niestety zniknął i nagle kurtyna opadła i znaleźli się naprzeciwko siebie" – powiedziała. "Uczciwość wysuwa się na pierwszy plan, a ty po prostu stawiasz czoła temu, z czym być może wcześniej nie miałeś do czynienia". Była również zadowolona, że powierzono jej napisanie piosenki "Speak to Me". Powiedziała: "Została napisana przez Dave'a, a James i ja dosłownie zamknęliśmy się pewnego dnia w studiu, całkowicie przerobiliśmy jego demo i zaprezentowaliśmy mu je. Spodobała mu się tak bardzo, że dał nam kredyt na jej napisanie. Zmieniliśmy tonację, zmieniliśmy tempo, usunęliśmy wszystkie instrumenty i zbudowaliśmy aranżację z powrotem na podstawie wokali. James i ja używaliśmy EMS Synthi A do wielu z tych rzeczy, na przykład tworząc wysokie drony i ciężkie kopnięcia na końcu".

W sierpniu 2022 roku w mediach społecznościowych udostępniono zdjęcie Gore'a i Gahana w studiu, wskazując, że byli w studiu i pracowali nad nowym materiałem.

4 października 2022 roku zespół zorganizował konferencję prasową w Berlinie, na której ogłosił tytuł albumu i światową trasę koncertową.

Opis albumu pojawił się na oficjalnej stronie zespołu: "12 utworów na albumie przedstawia ogromną ekspansję nastrojów i tekstur, od złowieszczego otwarcia do końcowego rozwiązania - biegnąc od paranoi i obsesji do katharsis i radości, i uderzając w niezliczone punkty pomiędzy". Ogłoszono również pełną tracklistę 12 utworów. Na stronie internetowej Volt Magazina potwierdzono, że "Dave Gahan i Martin Gore powiedzieli, że jest pięć ukończonych utworów, które nie znalazły się na długim odtwarzaczu".

24 maja 2023 roku ukazał się oficjalny teledysk do utworu "Wagging Tongue" w reżyserii Sacred Egg, którego dyrektorem kreatywnym jest Anton Corbijn.

25 maja 2023 roku Gore potwierdził, że niepublikowana piosenka z sesji Memento Mori zatytułowana "Life 2.0" zostanie wydana jeszcze w tym roku w SmartLess Apple Podcast.

16 czerwca 2023 roku na platformach streamingowych ukazał się remiks ANNY "My Cosmos Is Mine" jako drugi singiel z albumu.

7 lipca 2023 roku na platformach streamingowych ukazały się remiksy utworu "Wagging Tongue", który znalazł się jako trzeci singiel z albumu.

11 sierpnia 2023 roku remiks HI-LO utworu "Speak to Me" ukazał się na platformach streamingowych jako czwarty singiel z albumu.

21 września 2023 roku ukazał się oficjalny teledysk do piosenki "My Favourite Stranger" w reżyserii Antona Corbijna, który został wydany 20 października 2023 roku jako piąty singiel z albumu.

28 stycznia 2024 roku ukazał się oficjalny teledysk do utworu "Before We Drown", w którym "Anton Corbijn reżyseruje nastrojową wizualizację nadbrzeża do utworu Memento Mori".

11 lutego 2023 roku zespół zadebiutował "Ghosts Again" na żywo na Festiwalu Muzycznym w Sanremo we Włoszech. W tym samym miesiącu "Wagging Tongue" w La Plaine-Saint-Denis we Francji (14 lutego 2023 r.) i "My Favorite Stranger" w Monachium w Niemczech na specjalnym wydarzeniu dla fanów (19 lutego 2023 r.).

23 marca 2023 roku, w przeddzień premiery albumu, "My Cosmos Is Mine", "Speak To Me" i "Soul With Me" zostały po raz pierwszy wykonane na żywo w Golden 1 Center w Sacramento w Kalifornii w USA.

Ostatnio, 27 stycznia 2024 roku, dwa dni przed oficjalną premierą teledysku, "Before We Drown" zadebiutował na żywo w The O2 Arena w Londynie.

W Wielkiej Brytanii Memento Mori zadebiutowało na drugim miejscu z 17 867 sprzedanymi egzemplarzami, z czego 15 209 pochodziło z formatu fizycznego. W Stanach Zjednoczonych album zadebiutował i osiągnął 14. miejsce, sprzedając się w liczbie 32 000 egzemplarzy w pierwszym tygodniu, co oznacza, że po raz pierwszy od czasu Music for the Masses z 1987 roku zespół nie zdołał przebić się do Top 10 listy Billboard 200. We Francji album zadebiutował na 1. miejscu z 28 416 sprzedanymi egzemplarzami i zdobył certyfikat złotej płyty miesiąc po wydaniu.

Memento Mori zostało docenione przez krytyków po wydaniu. Album otrzymał ocenę 85 na 100 od dziewiętnastu recenzji krytyków na agregatorze recenzji Metacritic, co wskazuje na "powszechne uznanie". W AnyDecentMusic?, który zbiera krytyczne recenzje z ponad 50 źródeł medialnych, album zdobył 8,1 punktu na 10, na podstawie 19 profesjonalnych recenzji.

The Guardian przyznał mu cztery na pięć gwiazdek, pisząc: "Teksty Gore'a w stylu "mów, co widzisz" są zawsze najlepsze w najważniejszych sprawach życia – seksu i śmierci – a "Ghosts Again" jest najlepszym singlem tej pary od eonów, śpiewaną medytacją nad śmiertelnością, która jest zwięzła i mocna. Oboje mają piękny głos. Chóralne tryle Gore'a nigdy nie były bogatsze niż w "Soul with Me", podczas gdy Gahan nieustannie waha się od opery do reptilian, electro-popowego Freddiego Mercury'ego. Jest ciepło w fuzji industrialnego grindu z delikatną melodią, a producent James Ford wywołuje ożywczą dziwność w utworach takich jak "My Cosmos Is Mine". Jak na płytę pochłoniętą śmiercią, jej wielkie serce tryska życiem".

Kory Grow z Rolling Stone pochwalił przesłanie albumu, stwierdzając: "Uznanie śmiertelności definiuje większość Memento Mori, ale nigdy nie wydaje się to ciężkie ani nawet tak ponure. Niektóre utwory brzmią nawet optymistycznie". Podsumował: "Jak zawsze w przypadku Depeche Mode, wszystko liczy się w dużych ilościach, a w Memento Mori stawka wydaje się większa niż kiedykolwiek".

Cristina Jaleru z ABC News również pozytywnie odniosła się do albumu, stwierdzając: "12 utworów jest w pełni depeche, w pełni odurzające w brzmieniu, artystycznie sugestywne i czasami zagadkowe (jak fascynujący, ale dziwny 'Caroline's Monkey'). Muzyka z miłością wpatruje się w otchłań i prosi ją, by ją pokochała; Śmierć zawsze unosi się na peryferiach dźwięku, grunge'owego, industrialnego, deszczowego brzmienia, również wypełnionego dziwną dobrocią." i zakończył. "Depeche Mode może i mierzy się z własną śmiertelnością, ale ich siła jako muzyków rozciąga się w nieskończoność".

Ultimate Classic Rock pochwalił album, faworyzując go w stosunku do jego poprzednika Spirit, stwierdzając: "Poprzedni album Depeche Mode, Spirit z 2017 roku, cierpiał z powodu kilku niepasujących zwrotów w kierunku polityki. W Memento Mori jest tego niewiele. W przeważającej części jest to klasyczne terytorium zespołu - nastrojowy gotyk udrapowany w znane tematy liryczne, teraz również poinformowany o pandemii, która zatrzymała świat", ale był krytyczny w niektórych utworach, mówiąc: "'Don't Say You Love Me' wypada jak wynik misji ChatGPT polegającej na napisaniu piosenki Depeche Mode, a 'Caroline's Monkey' bezskutecznie żongluje zbyt wieloma dźwiękami i metaforami w ciągu ponad czterech minut".

Roisin O'Connor z "The Independent" zauważyła: "Nie mogą oduczyć się swoich dziesięcioleci doświadczeń, więc zamiast tego przyjmują podejście powrotu do podstaw. Unikając bałaganu, zarówno w tekstach, jak i instrumentacji, każda piosenka jest jak wdychanie zimnego, rześkiego powietrza. Z pozoru prosty sentyment okazuje się zwodniczy. "Ludzie są dobrzy", Gahan próbuje nalegać na utwór o tym samym tytule, ale przyznaje, że oszukuje sam siebie. Ludzie są skomplikowani, zdaje się mówić on i Gore. Śmierć, dla porównania, jest stosunkowo prosta".

Grayson Haver Currin z Pitchfork pochwalił album, mówiąc: "To absolutnie Depeche Mode w ich najlepszym wydaniu od czasu Ultra, ale prawdopodobnie nie ma tu nic, co przedstawiłoby ich zupełnie nowej publiczności, w przeciwieństwie do Ultra. Mimo to "Soul with Me" to jedyna prawdziwa chybiona część, nie tyle fermata w połowie albumu, co pełna harówka: powolny taniec szurających bębnów, gitar tremolo i elementarnego rymu końcowego. Jego ckliwe poczucie użalania się nad sobą stoi w sprzeczności z nieprawdopodobną opowieścią o wytrzymałości, jaką jest Memento Mori, album, który prawie umarł wraz z Fletcherem w Londynie.

NME umieściło album na 49. miejscu na liście 50 najlepszych albumów 2023 roku, okrzykując go "najlepszym albumem Depeche Mode po tej stronie tysiąclecia". Opisali go jako "zbiór elektronicznych hymnów wielkości stadionu, oferujących katharsis i twórcze uniesienie w równym stopniu".